Національна служба посередництва і примирення в Львівській області

Результати вирішення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій у Львівській області у 2018 році 

    Упродовж 2018 року діяльність відділення Національної служби посередництва і примирення в Львівській області (далі – відділення НСПП) була спрямована на виконання завдань, визначених Законами України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про соціальний діалог в Україні", а саме: здійснення сприяння у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), поліпшення стану соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств, установ, організацій області, прогнозування та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), сприяння забезпеченню здійснення соціального діалогу, проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності профспілок та організацій роботодавців.

З метою виконання своїх завдань та функцій відділення НСПП взаємодіє з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, профспілками, організаціями роботодавців, правоохоронними та контролюючими органами, керівниками та профактивом підприємств, установ, організацій області, громадськими організаціями та співпрацює з 24 підготовленими НСПП трудовими арбітрами, 4 посередниками.

У районних центрах та містах обласного значення  на громадських засадах діють 29 інформаційно-консультаційних центрів НСПП для моніторингу стану соціально-трудових відносин та надання сторонам роз’яснень та консультацій з питань трудового законодавства та законодавства про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).

На виконання завдань і функцій НСПП відділення НСПП в Львівській області упродовж 2018 року сприяло вирішенню 83 колективних трудових спорів (конфліктів) (далі – КТС(К)), з них 80 (96,4%) на виробничому рівні, 3 (3,6%) на територіальному рівні. Безпосередніми учасниками зазначених спорів стали 12780 найманих працівників 52 підприємств, установ, організацій області.

Загалом у зазначених КТС(К) найманими працівниками було висунуто 199 вимог, з яких: 135 або 67,8% від загальної кількості – щодо невиконання вимог законодавства про працю; 39 (19,6%) – щодо виконання колективного договору, угоди; 19 (9,5%) – щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту; 6 (3,0%) – щодо укладення або зміни колективного договору, угоди.

У зазначеному періоді відділення НСПП здійснювало заходи по запобіганню виникнення КТС(К) по 18 випадках ускладнення стану соціально-трудових відносин (далі – СТВ) та моніторинг стану СТВ у 26 конфліктогенних підприємствах, організаціях та установах області, на яких проведена відповідна рекомендаційно-роз'яснювальна робота.

За сприяння та координації відділення НСПП в 2018 році було проведено 340 примирних процедур, спрямованих на вирішення КТС(К) та запобігання їх виникнення, у т.ч. 13 засідань примирних комісій та 327 узгоджувальних зустрічей.

Загалом у зазначеному періоді у результаті вирішення КТС (К) та запобігання їх виникненню погашено заборгованість з виплати заробітної плати на загальну суму 103,1 млн. грн. або 95,2% від загальної суми боргу – 108,3 млн. грн, що стала основною причиною виникнення КТС (К) та випадків ускладнення стану СТВ.

У 2018 році спостерігалося значне ускладнення  стану соціально-трудових відносин у галузі освіти, охорони здоров'я, вугільній галузі, переробній промисловості області, що призвело до виникнення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій. Основними, найбільш поширеними причинами виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та протестної активності найманих працівників є порушення чинного законодавства з праці, зокрема про оплату праці.

У результаті здійснених заходів упродовж 2018 року врегульовано та знято з реєстрації 13 КТС(К), вирішено 57 вимог найманих працівників.  За сприяння відділення НСПП та за участю органів влади, профспілок вирішено КТС (К) у ПАТ "Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат", ЛКП "Львівелектротранс", ПАТ "Миколаївцемент", ТОВ "Універсальна бурильна техніка" та інші. Продовжується розгляд та вирішення КТС(К) у ДП "Львіввугілля", ДП ЛДЗ "ЛОРТА", закладах охорони здоров'я міст Дрогобича та Стебника, КНП "Центральна міська лікарня м. Борислава", КЗ Самбірська центральна районна лікарня, у навчально-виховних закладах м. Нового Роздолу та інших.

Відділенням НСПП відповідно до компетенції упродовж 2018 року здійснювався моніторинг акцій соціального протесту, надавались роз’яснення сторонам соціального діалогу щодо врегулювання розбіжностей, що виникли. У зазначеному періоді найманими працівниками підприємств, установ, організацій області проведено 23 акції соціального протесту (далі – АСП), пов'язані з ускладненням стану СТВ, у яких взяли участь 4607 найманих працівників 195 підприємств, установ, організацій області.

Із загальної кількості (23 АСП), у 8 АСП або 34,8% від загальної кількості АСП  найманими працівниками висувались вимоги щодо погашення боргу з заробітної плати та своєчасної виплати поточної заробітної плати. Таким чином, однією з основних найбільш поширених причин протестної активності найманих працівників є порушення чинного законодавства з праці, зокрема щодо погашення боргу з заробітної плати.

Відділенням НСПП здійснюються також заходи щодо забезпечення реалізації Закону України "Про соціальний діалог в Україні", відповідно до якого на НСПП покладено функції щодо проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності (підтвердження репрезентативності) сторін соціального діалогу.

Серед основних принципів, відповідно до яких здійснюється соціальний діалог, Законом України "Про соціальний діалог в Україні" визначено принцип репрезентативності і правомочності сторін та їх представників. Тому, згідно статті 4 зазначеного Закону для участі у колективних переговорах з укладення колективних договорів і угод, тристоронніх або двосторонніх органах соціального діалогу та у міжнародних заходах склад суб'єктів профспілкової сторони та сторони роботодавців на національному, галузевому та територіальному рівнях визначається за критеріями репрезентативності.

На локальному рівні відповідно до ч. 4 ст. 6 вказаного Закону первинні профспілкові організації при укладенні колективних договорів є репрезентативними і не потребують проходження процедури оцінки критеріям репрезентативності та її підтвердження.

Відповідно до рішень відділення НСПП визнано такими, що відповідають критеріям репрезентативності (підтвердили репрезентативність) на територіальному рівні для участі у колективних переговорах з укладення територіальних угод та для делегування представників до відповідних органів соціального діалогу 29 суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців Львівської області. Реєстр репрезентативних суб’єктів сторін профспілок та організацій роботодавців області розміщено на сайті відділення НСПП.

Інформація про діяльність НСПП та відділення НСПП в Львівській області публікується в офіційному виданні НСПП – Бюлетені НСПП, розміщена на офіційному сайті НСПП (www.nspp.gov.ua) та на сайті відділення НСПП в Львівській області (www.nspp-lviv.at.ua).

 Трембецька Т. І., завідувач інформаційно-консультаційним центром НСПП у Жидачівському районі, начальник відділу економічної політики Жидачівської районної державної адміністрації

 

Методичні рекомендації з питань сприяння попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення

    Методичні рекомендації розроблені з метою конкретизації та поглиблення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з місцевими органами виконавчої влади щодо сприяння попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення.

Право на працю, захист працівниками своїх трудових прав та інтересів гарантується Конституцією України та законодавством про працю. Захист трудових прав працівників здійснюється як в індивідуальному так і колективному порядках.

Таким чином, система вирішення трудових спорів в Україні поділяється на індивідуальні та колективні трудові спори.

Індивідуальні трудові спори мають досудовий та судовий порядки вирішення.

Колективні трудові спори мають позасудовий порядок врегулювання та вирішуються відповідно до Законів України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про соціальний діалог в Україні", "Про колективні договори і угоди", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", "Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності", "Про місцеві державні адміністрації", "Про місцеве самоврядування в Україні" та нормативних актів Національної служби посередництва і примирення.

Національна служба посередництва і примирення – постійно діючий державний орган, що входить до правової системи України, утворений Президентом України відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" з метою сприяння врегулюванню колективних трудових спорів (конфліктів), здійснення посередництва для вирішення спорів, їх прогнозування, проведення заходів із запобігання виникненню колективних трудових спорів.

Значення, компетенція та роль місцевих органів виконавчої влади в сприянні попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення, здійсненні соціального діалогу визначені в Законах України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про місцеві державні адміністрації", "Про соціальний діалог в Україні", "Про колективні договори і угоди".

З метою ефективної взаємодії Національної служби посередництва і примирення з місцевими органами виконавчої влади у вирішенні питань щодо поліпшення соціально – трудових відносин, сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) у районних центрах та містах обласного значення діють інформаційно-консультаційні центри Національної служби посередництва і примирення, завідувачі яких призначені відповідно до рекомендацій керівництва місцевих державних адміністрацій.


Будівництво еколого-просвітницького центру у Яворівському парку оглянув заступник Міністра екології

  Сьогодні, 19 квітня, на Львівщині з робочим візитом перебувають заступник Міністра екології та природних ресурсів України Василь Полуйко та начальник відділу охоронони біорізноманіття та біобезпеки Мінприроди Ганна Богданович.

Відтак, в межах поїздки заступник Міністра відвідав Яворівський НПП та ознайомився з роботою природоохоронної установи. Також, оглянув хід виконання робіт будівництва еколого-просвітницького центру та роботи з розвитку інфраструктури велотуризму в регіоні Розточчя у рамках міжнародного проекту "РовеЛове Розточчя – разом попри кордони".

Окрім цього, як зазначалась раніше, планується розширити територію Яворівського НПП. Про це сьогодні говорили на зустрічі з заступником Міністра екології та природних ресурсів Василем Полуйком спільно з директором департаменту екології та природних ресурсів Львівської облдержадміністрації Русланом Гречаником, начальником відділу охорони біорізноманіття та біобезпеки Ганною Богданович та директором Яворівського НПП  Михайлом Біляком.

“Перспективи Розточчя - очевидні. Будівництво еколого-просвітницького центру, розширені горизонти для розвитку велеторизму, титанічна праця екосвітян щодо підвищення екологічної свідомості населення - всі ці речі свідчать про глобальні зміни та перспективи для Яворівщини”,- зазначив Василь Полуйко.

19.04.2019, 16:31

детально »


Конкурс на краще підприємство з охорони праці у лісовій галузі триває  

  На лісогосподарських підприємствах Держлісагентства України впродовж квітня 2019 року проводиться огляд-конкурс на присвоєння звання «Краще підприємство галузі в сфері безпеки та гігієни праці».

У критерії оцінювання стану охорони праці ввійшли різнопланові показники безпеки та гігієни праці, зокрема: рівень виробничого травматизму та професійних захворювань на підприємстві за останні п’ять років; наявність дозволів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; дієвість Системи управління охороною праці та ризиками на підприємстві; належне утримання виробничого обладнання і устаткування та впровадження прогресивних технологій, засобів механізації і автоматизації виробництва; дотримання працівниками технологічних процесів; створення належних санітарно-побутових умов та ін.

Львівське обласне управління лісового та мисливського господарства у конкурсі представляє ДП «Бродівське лісове господарство», яке є найбільш чисельним серед підприємств області.

19.04.2019, 16:28

детально »